6.4.11

Hari Gua rasa macam Hero

Petang sebelum gua balik keje hujan dah turun lebat. Gua gagahkah jugak berpayung bawah hujan lebat untuk pegi ke stesen komuter. Habis lencun gua gerak ke stesen komuter. Aku memang potong bila hujan lebat time naik komuter ni. Macam-macam boleh jadi. Train gua sampai on time, gua masuk terus dapat tempat duduk. Awek-awek manis takde dekat dengan gua. Yang ada hanya abang-abang badan ketak, budak kurus keding dan pendatang-pendatang asing.

Perjalanan komuter gua smooth. Lepas stesen Salak Selatan,tiba-tiba train gua berhenti. Gua cool aje. Dalam dekat-dekat nak sampai stesen Bandar Tasik Selatan, lampu dalam train semua terpadam. Aircond tutup. Gua cool lagi. Biasalah dalam train kena kontrol macho jadi gua masih cool walau ada rasa panas-panas sikit.

Lepas train sampai kat Bandar Tasik Selatan, lampu dan aircond on balik. Train terus jalan. Dalam 100meter lampu dan aicond terpadam. Gua dah saspek lain macam. Dalam 5 minit sebelum sampai stesen Serdang, train gua stop. Keluar pengumuman yang gua dah jangka. Train delay sebab eletrik tiada. Benda biasa berlaku dalam hujan lebat.

Mula-mula duduk dalam train tu rasa panas tapi gua cool lagi. Gua ada praktikkan ilmu cikgu cina add math form 5 gua bagi. Hati tenang badan sejuk kata cikgu gua dulu. Gua meratib-ratib kata cikgu gua. Time tu panas boleh tahan lagi. Dari 5 minit delay, pergi 15 minit, pergi 30 minit. Gua dah rasa panas lain macam. Orang lain dah kecoh-kecoh bukak pintu tak tahan panas. Dah ada yang lompat dari train. Baju gua dah mula lencun. Gua dah tak leh tahan panas. Gua terus bangun rasa nak terjun.Gua tak pakai baju dalam kemeja gua jadi sapa nak tanggung kalau nampak bayang puting.

Gua terjun. Sambil terjun gua tolong gadis manis seorang dua turun sekali. Gua nampak brader driver tu gua tanya dia apa problem. Gua naik balik kasi inform semua orang dalam train. Gua masuk dari satu gerabak ke satu gerabak. Ramai orang yang tenang bila dengar suara gua. Pastu gua terjun balik sebab panas. Gua tunggu bawah sambil tolong orang-orang cross longkang. Ramai yang tanya gua apa nak buat. Ada satu akak yang biasa gua nampak tanya gua apa berita terbaru. Gua explain. Dia nak mintak tolong bawa turun kawan dia yang pregnant. Kawan dia ntah kat mana dalam train. Gua panjat balik, cari dia, jumpa kat Ladies coach. Gua bawak dia pegi depan, tolong dia turun.

Tiba-tiba gua ada rasa lain macam lain. Gua tengok lampu komuter menyala. Gua kejar brader driver tu. Gua rasa eletrik dah ada balik. Gua tenangkan ramai orang lain yang bertanya. Lepas tu brader driver explain elektrik dah ada. Semua boleh masuk balik. Gua terus tolong angkat balik awek naik . Mak-mak orang pun ada. Yang lelaki gua suruh naik sendiri. Tak kuasa gua nak tolang bontot diorang. Akak pregnant yang gua tolong tadi pun gua gagahkan tolak naik. Gua paling last skali masuk dalam train. gelap, tak nampak sangat. Bila gua masuk dalam gerabak gua, ramai yang bertepuk tangan. Siap ada pakcik tu offer gua tempat duduk lagi. Tapi gua tolak. Tak gentleman amik tempat orang tua. Ramai ucap terima kasih kat gua. Muka gua dah segan-segan. Gua saspek gua blushing tapi nasib baik kulit gua gelap.

First skali gua buat bila gua sampai rumah adalah potong rambut,potong janggut dan misai gua. Gua tak nak nanti gua naik train pagi nanti orang senyum-senyum salam gua. Segan. Itu adalah hari gua rasa macam hero. Gambar time semalam gua takda amik. Time jadi hero takde masa nak amik gambar. Ada abang macam reporter amik gambar gua tolong orang cross longkang pakai SLR cuba nak interview gua. Gua saspek reporter. Gua tak layan. Time macam ni nak interview. Nasib baik gua tak humban dalam longkang. Kalau pagi ni ada muka gua dalam paper, jangan salahkan gua.










p.s: semua ayat-ayat yang gua BOLD gua tambah kasi penyedap cerita. Gua baru tau eletrik yang mengalir dari wayar atas komuter akan mengalir ke track besi di bawah. So apa-apa pun terjadi jangan pijak track besi tu.

2 comments:

Erna said...

kira kau nak citer yg kau ni superman la ni..

cik osh said...

aku punya la tekankan part BOLD tu! dah nak sampai the end baru tau itu penyedap citer! chaiiittt!! hehehehe