12.6.11

Mental

Hujung minggu ini adalah L.E.A.D Camp. Salah satu syarat utk disahkan dalm perkhitmatan. Batch aku kena seminggu sedangkan yang sebelum ini plg lama 3 hari aje. So sepanjang minggu ini adalah persedian dari segi mental. Mental paling penting. Kalau badan segagah mana pun tapi mental tak sedia nak buat aktiviti memang tak kan berjaya. Dengar juga khabar angin akan diraging di sana. So bagi aku no problem. Just get on with it. Selain mental, pemakanan, sistem pemberakan kena jaga. Itu paling penting. Kalau br nak start jogging atau senam lain tak payah la tiada guna. Xde beza pun. Dari pengalaman aku yang lepas masa aktif mendaki gunung, ada sorang kawan aku ni tinggi macam budak form 3. Tapi bila trekking bawa beg full load 70liter jalan laju selamba je. Mendaki 180 darjah pun rilek aje. Ini semua mental.
Your body will do whatever you supposed to do as long as your mind say you can do it.
So L.E.A.D Camp dan jurulatih yang konon2 bakal meraging, aku hanya nak kata "Please,try to break me".

No comments: