6.9.13

Its All Part of The Plan

Pernahkah kita terfikir bahawa setiap saat yang berlaku pada diri kita, setiap langkah dan setiap nafas telah ditentukan terlebih dahulu olehNya?
Sedarkah kita yang perjalanan hidup kita sudah tertulis dari mula dari dalam kandungan hingga kita berhenti bernafas di muka bumi?

Joker dalam filem Batman pernah berkata " Its all part of the plan". We are part of the plan of the higher power.

Ini adalah satu contoh mudah bagi persoalan ini.
Aku ada beli tool basikal yang harganya agak mahal. Tool ni jenis handy yang boleh dibawa ke mana-mana ketika berbasikal. Sejak stop sekejap aku dah lupa aku letak mana dan tak pernah fikir nak cari sehingga aku betul-betul nak guna.
Seminggu sebelum raya aku nak guna tool tersebut dan dah mencari di setiap sudut rumah, laman dan kereta.
Punya la susah bila tiada tool tu sampai aku terpaksa bawa basikal ke kedai hanya untuk betulkan benda-benda remeh.
Cari hampir seminggu hingga aku give up dan menjangkakan benda itu dah hilang sebenarnya.
2 hari lepas, aku ke pasar malam, sebelum keluar kereta aku ambil beberapa duit syiling untuk digunakan masa membeli di pasar malam.
Syiling dipegang di tangan kanan pada masa yang sama cuba membuka pintu.
Dalam nak bukak pintu,syiling terjatuh ke tepi sebelah tempat duduk.
Sambil aku godek-godek tangan bawah seat nak cari syiling aku  siap berkata dalam hati 'leceh betul syiling ni jatuh.
Tiba-tiba aku terasa benda yang besar, aku cuba pegang lagi benda tu, aku cuba ingatkan diri aku apa benda besar yang ada di bawah kereta aku tu.
Bila aku fikir dalam-dalam baru aku teringat benda yang aku sentuh tu lah sebenarnya tool yang aku cari selama seminggu.
Tool yang buat aku habis geledah satu rumah, laman dan kereta tapi masih tak jumpa.
Akhirnya aku buat kesimpulan, kenapa syiling tu jatuh ke bawah tepi seat kereta tu adalah sebenarnya Tuhan nak jumpakan aku dengan benda yang dah lama aku cari.
Tuhan jadikan benda yang menyusahkan kepada benda yang menggembirakan.
Kita tak pernah tahu kenapa setiap sesuatu perkara itu terjadi sehingga ia terjadi.
Seperti pernah disebut-sebut sebelum ini 'God work in mysterious  ways.

Joker dalam filem Batman pernah berkata " Its all part of the plan".


No comments: