18.5.18

Inisiatif #jumpaic

2 years ago, aku dan beberapa kawan sepejabat atas nasihat penyelia membuat satu inisiatif #jumpaic. Satu hashtag yang bertujuan membantu individu yang kehilangan ic untuk menjumpai semula ic nya atau memulangkan ic org lain yg dijumpai melalui media sosial.
Hashtag memang sudah biasa digunakan pejabat kerajaan tapi belum pernah ada hashtag yang direka bagi membolehkan semua pengguna media sosial berhubung antara satu sama lain.
Ia satu bentuk inovasi sosial yang belum pernah ada dlm pejabat kerajaan. The idea adalah utk menularkan penggunaan hashtag ini bagi memastikan ia terus digunakan semua orang di media sosial.
Aku turut menggunakan idea #jumpaic ini dalam satu pertandingan di peringkat jabatan malangnya nasib tidak menyebelahi. Juri2 kurang faham penggunaan hashtag dan kurang arif dengan media sosial. The idea was not taken easily by the jury and we lost badly. Positioned no 10 out of 15.
I'm still bitter about it pushing the blame on the jury inability to understand the usage of hashtag in social media.
A year later, my team was asked again to compete in a different competition, but i refused as I'm still bitter.
Selepas 2 tahun, akhirnya aku move on dengan kekalahan hence I am writing this. Walaupun projek tu tak menjadi viral seperti yang aku harapkan, tetapi ia still reached a certain niche in media sosial dan masih digunakan sehingga sekarang.
Kepada yang membaca boleh baca di mana2 media sosial untuk melihat bagaimana #jumpaic boleh membantu anda jika sesuatu terjadi pada ic anda.

No comments: