13.7.18

Skechers GoRun Ride 7 : Review Yang Orang Tak Kisah





Let me start dgn memberi penghargaan kepada saudara Jacko yg menjual kasut ini separuh harga selepas 5km berlari. Mungkin tak suit running profile dia. Maklumlah dia pelari pantas, mungkin kasut ni tak berikan dia freedom utk menjadi pantas.
Untuk orang yang cheapskate macam aku peluang sebegini tak boleh dilepaskan kerana bukan mudah nak dapatkan kasut yang msh terkini di pasaran.
Aku pakai Skechers dah lama, dari harga murah hingga harga menjadi yahudi. Utk edisi GoRun Ride (GRR) aku mula guna no 2, 3, 4, 5. No 6 sepatutnya aku nak beli bila dah murah tapi aku tak nampak plak di pasaran.
Utk rekod perlu aku maklumkan bahawa no 5 merupakan kasut GRR paling tak best pernah aku pakai. GRR ni kpd yg biasa pakai sedar bhw kasut ni bg medium cushioning utk org berkaki neutral. 
Berikut merupakan review pendek aku pasal GRR 7 ni:
1. Konsep plg berbeza berbanding edisi lain. Material mcm berkonsepkan flyknit. Tapak pun dah xde konsep pod di bawahnya. Walaupun begitu ia masih mengekalkan konsep mid foot strike. 
2. Toe box area paling narrow setakat GRR yang aku pernah pakai. Mungkin juga disebabkan material mcm flyknit tu. Dr pandangan atas toe box sedikit tirus. Usually Skechers memang menghasilkan kasut yang wide toe box dan ada freedom utk jari kaki bergerak- gerak. 
3. Dah guna utk 2 sesi. 1st 5km dan 2nd 10km apa yang aku rasa adalah dia punya "spring" amat superb. Beri aku bounce lebih bila berlari.Beza dengan edisi no 5 aku pakai yang aku rasa mcm xde bounce langsung dan cepat penat. 
4. Cushioning bagi aku adalah sama mcm sebelum ini, not too much not too thin. Aku sebelum guna GRR guna GoRun sahaja dan sejak lutut tak berapa ok guna GRR utk dptkan more cushioning bagi less impact to the knees. 
5. Lidah kasut aku suka sebab dah kembali kepada konsep dulu di mana dijahit dengan kasut. So xde la peluang untuk terkelepet masuk ke dalam masa memakai kasut. 
6. Aku kurang suka bila lubang blkg yg mula ada pada edisi no 4, 5 dan 6 telah diubah kepada tali kecil. Fungsi yang sama iaitu memudahkan pakai kasut utk mengelakkan heel tertekan tapi lebih mudah menggunakan lubang seperti dulu. Yang edisi kali ini lebih leceh. 
7. Reflective stripes mcm sikit aje ada iaitu di belakang. Sebelum ni ada di tepi sebelah luar juga. 
8. Berat aku tak timbang cuma pengamatan aku berat more or less the same seperti edisi sebelum ini.

Di penghujung aku rasa ia adalah a very good shoe. One of the best edisi utk GRR yang pernah aku pakai. A good buy utk any neutral runners yang memerlukan kasut dengan medium cushioning dan enough spring to push forward.

No comments: