8.1.19

Refleksi Sukan 2018

2018 aku rasakan tahun di mana aktiviti agak cacamerba. Mula2 nak lebihkan mengayuh sebab most of 2017 aku banyak berlari. In the end apa yang terjadi adalah separuh-separuh. Bila separuh-separuh you lose focus dan in the end tak achieve anything.
The real focus was Rembau Challenge yang make a comeback utk 2018 which I failed misearably walaupun finish. There is nothing to be happy in term of sports last year. Other multisports adalah Sepang Duathlon which aku one to be happy for 2018 sebab almost zero preparation dapat finish strong dan under targeted time.

In terms of running pun aku tak sure aku masuk banyak mana. Tak salah aku dua aje. TwinCity Marathon kategori HM dan PJ Half  Marathon. Both event pun sebab beli bib orang lain.
Basikal pula rasanya ada 2-3 funride dan satu jamboree. Minat masih tebal cuma bila keseorangan ni susah nak teruskan.

I don't know maybe its time to let go. The passion is still there. Kawan-kawan pun banyak dah tinggalkan. Ada yang dah stop, ada yang blah macam tu je dan ada juga yang mencari kawan-kawan lain yang mungkin jiwa lebih dekat.
The motivation untuk continue secara berseorangan ni rendah dan sukar diteruskan. Bila dulu ramai-ramai its very enjoyable. Tapi tu dulu la. Aku slalu cakap " dulu- dulu dah habis" jadi  kene move on.
Who knows maybe ni tahun terakhir ke. Sebab pada umur2 macam ni aku dah macam malas nak cari kawan2 baru. Lebih nak kekalkan dan eratkan dengan kawan-kawan yang ada. Cuma tu la, itu mungkin perasaan kita dengan kawan-kawan. Mereka tak rasa yang sama.

So kita tengok akhir 2019 ni camna. Nak terus atau kita stop aje. Dari keseluruhan 2018 ni walaupun aktiviti berkurang berbanding sebelumnya tapi jumlah distance agak tinggi. Ini mungkin juga sebab tahun 2017 penuh dengan aktiviti lari dan 2018 banyak berbasikal. 
Sports adalah aktiviti yang aku buat untuk express diri, meluahkan rasa marah, penat dari sekeliling dan membuang toxicity. Being with others with the same hobby will double the happiness. But being alone is lonely especially if you do it by yourself most of the time. Sebab tu the motivation goes up and down every month depends on the mood.
Anyway 2018 already over, lets se what we can do for 2019.


No comments: