6.5.11

Futsal

Malam tadi aku bermain futsal dengan kawan-kawan di Sri Kembangan. Jarak perjalanan dari Nilai 42km satu hala. Tambah lagi sikit sama dengan jarak perjalanan dari Nilai ke pejabat di KL. Dah banyak kali aku terlepas main futsal  dengan diorang ni. Sampai diorang pun dah nyampah. Sejak berkeluarga ni susah sikit. Dulu masa bujang-bujang program ikut suka sendiri aje. Nak keluar mana, pegi mana, balik pukul berapa. Kalau mak bapak bising pun tadah je telinga. takde hal. Tapi sekarang lain. Semua benda kene pentingkan keluarga dulu. Nak main futsal pun selalunya kene bagi tidur anak dulu. Kalau ikutkan malam tadi memang tak boleh sebab anak selalu tidur pukul 12, tapi tiba-tiba ajaib pulak dalam 9.30 dia dah ngantuk nak tidur. Kalau ikutkan aku nak pegi keluar main futsal sebelum anak tidur pun takde hal.  Tapi kene consider la. Isteri aku pun keje sama macam aku. Keje pun di KL jugak. Sama jauh macam aku. Workload plak lagi teruk dari aku. Tu belum tambah tak lama lagi  nak jadi jururawat kira BMI murid. Isteri aku kerja pencuci bontot budak berak dalam seluar pun pernah dia buat. Sekarang ni zaman moden, tak macam dulu perempuan buat semua. Lelaki goyang kote je tiap-tiap hari. Tapi abah aku bukan macam orang dulu-dulu. Dia punya rajin kalah ibu-ibu. Owh melalut plak. Keje di rumah,menjaga anak kene kongsi bersama. Jadi amat tak patut la aku bersuka ria, bersukan dengan kawan- kawan tanpa tolong isteri aku dulu. Bila dapat bersukan kejap macam malam tadi. Dia punya feel lain macam. Duduk satu jam lebih dalam court pun tak rasa apa-apa. Tapi bila dah balik dia punya letih macam haram.

Selain sebab dah berkeluarga ni, faktor lain buat aku tak dapat nak join sukan dengan kawan adalah faktor kewangan. Gaji aku bukan macam sekarang. Time dulu gaji memang tip top. Gaji bos kat sini pun kalah. Kenyang kerajaan dapat duit aku sebab kena cukai. Dulu sukan murah-murah dan free ni malas nak layan sangat. Main pun sukan orang kaya aje. Paintball dulu, sebulan dalam 2-3 kali. Sekali main paling murah RM85, tu belum campur kos-kos tambahan lagi. Kalau ikutkan hati dulu dah beli marker satu. Dulu nak beli apa pun memang tak dak hal. Isteri nak ape pun aku kasik je duit. Kad kredit je aku tak kasik. Bahaya, boleh bankrap. Aku tukar kerjaya pun sebab nak peace of mind. Tak kaya pun takpa janji hidup tenang. Bila kewangan dah tak macam dulu jadi perbelanjaan kene kontrol. Time kawan aku ajak berfutsal tengah-tengah bulan, hujung bulan belum dapat gaji memang aku tolak. Sukan-sukan free ni kene la aku berjinak-jinak balik. Sebab tu la aku berbasikal sekarang sebab free. Cuma kene keluar modal sikit la nak beli basikal. Lepas tu semua free. Kayuh atas jalan pusing Nilai confirm free. Tu belum cerita aku belajar main bola tampar dengan isteri. Sambil bersukan keluar peluh, masa berkualiti bersama pun ada.

Memang susah dengan keadaan sekarang ni nak spend masa dengan kawan-kawan. Tapi aku tahu, kawan-kawan aku bahan memang kaw-kaw kalau aku miss program diorang tapi dalam hati diorang paham. Biasa lah lelaki takkan nak peluk touching-touching, tepuk belakang sambil kata "aku paham keadaan kau,takpe..takpe.". Jatuh la air muka ye dok.

No comments: