26.9.11

Berbasikal

Aku mendapat kayuhan yang mantap sabtu dan ahad lepas setelah puas menternak lemak di hotel selama 2 minggu berturut-turut. Sabtu,kayuhan Putrajaya Inter Parks Ride siri 11. Aku start join masa siri 10,kayuh malam. Tak beberapa mencabar. Siri yang ke 11 ini memang terbaik. 41km dari Presint 5 ke tempat permulaan dan balik semula ke Presint 5. Kayuhan dijalankan tetempat-tempat yang aku tak sangka wujud di Putrajaya seperti taman rimba alam,taman pancarona,kawasan laluan berkuda,unit berkuda putrajaya,laluan potong dari sekolah alam shah ke putrajaya wet land. Masa ni la aku merasa tolak basikal sebab bukit mencanak naik. Sesak jantung.peluh menitik. Tapi yang best bila dah mendaki,pasti ada turun. Masa turun disajikan dengan downhill yang panjang,switchback yang menggerunkan(kalau silap gaya terjun kolam). Paling berbaloi bila dapat menamatkan kayuhan pabila ada juga yang 1300 rider terpaksa patah balik sebab tak larat,accident,ada injury dgn ada yang basikal pancit. Yang tak seronoknya kayuhan siang yang habis dalan jam 12tghari ni buat kulit makin hitam. Terbakar rasa muka.
Ahad pula,kayuhan santai bersama Syafiq dan kawan dia Pait. Dari Presint 5-Presint15-Bangi seksyen 15-Presint 14- ﹑resint 5. Kayuhan padu 47km. Kali ni habis lebih awal. Cuma yang lama sesi teh tarik lepas kayuhan.
Masalah utama bila berbasikal ni aku dapati bila lepas habis je kayuhan,badan gila2 perlukan karbohidrat. Hari sabtu tu aku bantai 2 pinggan nasi ayam,2 pinggan pasta goreng, nasi beryani dan 2 pinggan bihun goreng. Ahad pula roti canai 1,2 pinggan pasta goreng,1 pinggan maggi goreng,1 pinggan laksam dan 1 mangkuk bihun sup.
Memang takde guna kayuhan gila babi jauh pecah jantung kalau carbo loading pastu macam haram. Dia punya lapar lepas habis kayuh lain macam. Kena kontrol kalau tak lepas ni tempat lain mengecik, tapi perut makin membesar.
InsyaAllah, hujung minggu ni ada lagi kayuhan pecah dada bersama syafiq dan pait. Plan utama adalah mendaki puncak PICC:
Ada sesiapa nak join? Ayuh! ﹑

No comments: