17.9.14

Free MTB Jamboree Hari Malaysia



Di kala kebanyakan penganjur meletakkan harga min RM50 untuk satu jamboree, ada juga yang bermurah hati untuk menganjurkan jamboree secara percuma but the catch is semua harus self-supported by rider. Penganjur hanya sediakan trail, penanda jalan dan marshall selainnya macam air, medic, makan dan minum sebelum,semasa dan selepas trail adalah tanggungan rider sendiri. Tak dilupakan juga no medal, no t shirt dan no plat.
 
Tiada masalah bagi aku untuk jadi turut serta.  Untuk event ni aku bawa sendiri air dengan water bag, choki2 yang aku tak makan pun dan sedikit duit untuk beli apa2 jika ada kedai. Untuk event ni hanya 2 orang dari STC iaitu Nordin dan aku.

Event dilakukan pada 16 September 2014, hari Malaysia. Dari gambar dikatakan ada 103 pengayuh pada hari ni. Lokasi permulaan adalah di Restoran Asik Maju, Seksyen 2, Bandar Baru Bangi. 

Plan untuk bermula jam 8 pagi tapi biasalah disebabkan jumlah terlalu ramai lewat sket. Selepas briefing oleh penganjur SPride dan BMB Rider yang diketuai Pak Din, dalam 8.30 kayuhan bermula.  Event ni bukan berkonsepkan race macam jamboree sedia ada jadi kelajuan adalah minimal. 

data dr Garmin Connect


Aku cuba duduk di depan sepanjang kayuhan. Ini sebenarnya untuk mengelakkan dari tersekat dalam traffic jam terutama bila climbing dan single trail. Bermula dari Bukit Mahkota ke arah Bangi lama dan seterusnya Kampung Sungai Buah.

8km pertama dah dihidangkan bukit yang menyesakkan dada. Dari trail landai terus mencanak naik. Bermula dari jalan batu kerikil yang jadi sedikit jam disebabkan tayar tak grip hingga ke uphill ke bukit tanah merah yang licin disbebkan hujan pada hari sebelumnya.
 
pandangan naik dari bukit tanah merah dari  bawah

pandangan dari atas

Seterusnya downhill yang agak panjang. Downhill yang menyeronokkan tu menyebabkan aku dan beberapa lain terbabas ke depan dan terlepas satu simpang. Nasib baik ada yang datang panggil balik. Kalau tak duduk la kat tempat sesat tu sampai petang.

Single trail seterusnya di kawasan semak yang baru di buka untuk event ni yang membawa ke ladang sawit. Keadaan ladang sawit seperti biasa memang bersifat mendaki dan bergerak dalam pusingan. Terus mengikuti leader dan paper trail yang disediakan untuk ke puncak bukit botak. Ada juga nama lain yang diberikan iaitu bukit Lembu. Sebab dipanggil nama sebegitu adalah taik lembu bersepah2 di puncak.

Group Photo di Bukit Lembu. ms ni msh ada yg belum sampai. bike malfunction


Seterusnya downhill yang agak panjang dan mengujakan dan terus mengayuh hingga jumpa terowong melalui bawah lebuhraya ELITE. Seterusnya pendakian menyesakkan dada di Bukit Gen Set. Alhamdulillah setelah percubaan kali ke empat pada bukit ni dapat juga mengayuh dari bawah sampai habis ke puncak. Downhill yang membawa ke belakang kawasan USIM  dan berakhir ke tasik besar di kawasan Nilai Spring.


Laluan di tasik Nilai Spring tu dah tak becak seperti dulu disebabkan ada kerja meratakan tanah yang aku rasa dari developer. Mengayuh ke single trail yang bermula dari belakang padang Golf Nilai Spring dan melintasi 3 sungai kecil yang rideable. Selepas tu sambung single trail hingga ke satu laluan menuju puncak pylon yang bagi aku memang tak boleh di kayuh. Ada juga yang kayuh separuh jalan. Aku hanya menolak dari bawah ke puncak pylon.
Terowong sblm Bukit Gen Set


Di puncak pylon tu berehat agak lama sebabkan nak regroup dengan yang lain-lain. Lagipun laluan menolak ke puncak pylon tu hanya muat untuk seorang rider jadi perjalanan agak lambat.


Setelah berehat hamper 20 minit, sambung downhill dari pylon ke kawasan Kampung di Jenderam. Kawasan kampong jalannya agak mengelirukan jadi aku cuba kayuh rapat dengan leader kayuhan. Di Jenderam ni merupakan 1st water station yang akan dijumpai semua pengayuh iaitu kedai runcit.
Take 5 di kedai runcit kat Jenderam

Mereka berehat agak lama di sini. DIsebabkan aku perlu balik cepat kerana ada tetamu datang rumah, aku dan beberapa lain gerak dahulu untuk kayuh balik. Pada masa ni hanya laluan road sahaja. 


Masa ni aku dan Nordin dah terlalu kepenatan dan hanya mengayuh ikut kekuatan kaki dan baki tenaga yang ada untuk ke rumah. Aku tak park kat Restoran Asik Maju tetapi park di rumah Nordin yang dalam 3km dari restoran.  Hasilnya aku sampai ke rumah Nordin pada jam 1 dengan mileage pada 47.5km.

Konsep kayuhan sebegini harus diteruskan di mana ia kembali kepada konsep jamboree disebenar di mana pengayuh berkumpul atas satu niat iaitu mengayuh beramai-ramai untuk kepuasan diri masing-masing dan kepuasan berkumpulan. Tiada apa yang perlu dikejar  samada ranking atau medal gold dan sebagainya.
Kepuasan mengayuh bersama dan berkenalan dengan pengayuh lain menjadi intipati Free Jamboree ni.

Aku ucapkan tahniah atas penganjuran dan kesudian pihak penganjur terutama Pak Din dan Deen Diamondback dalam menjalankan jamboree ini. Usaha mereka untuk riki trail, letakkan tanda dan mengambil gambar (ini part paling penting) dalam jamboree ni adalah usaha yang amat murni dan tak semua boleh lakukan termasuk aku.

Ini kali kedua event berkonsepkan free sebegini yang aku join. Yang pertama di Ladang Batang Benar dan aku pasti ia bukan event yang terakhir.

Aku dan Nordin sambil di photobomb Mamat

 Lebih banyak gambar boleh lihat kat FB Group Spirit Team Cycle

No comments: