23.2.15

RHB Half Marathon 2015 : 10km Aje


Event larian kedua untuk tahun 2015. Tahun ni cuba mendapatkan right balance antara berbasikal dan berlari supaya tak tertinggal salah satu. Jadi pemilihan kategori tenkei amat bersesuaian untuk tahun ini. Event ni pun murah bagi aku. RM40 untuk 10km di masa kebanyakkan event mula charge RM50-RM70 untuk event 10 km. Berjaya register dan racun 2 kawan, Rizal dan Zaidi untuk join skali.



Untuk kategori 10km ni mula dalam jam 6.30 pagi. Mula awal ni aku rasa nak beat traffic kat Bukit Jalil ni yang macam harem sesaknya terutama apa bila waktu puncak. Kelebihan buat event kat Bukti Jalil ni adalah parking yang luas. Kawasan event pun luas jadi pagi memamg aku rileks-rileks cari parking . Cuma waktu pelepasan tu agak dekat dengan waktu subuh jadi kelam kabut sket. Nasib baik organizer lewatkan 5 minit waktu pelepasa. Kalau tak melepas peluang aku nak podium event ni. Kah kah kah. lari pun mcm siput sedut ada hati nak podium.
Pada hari kejadian  Zaidi tak dapat join disebabkan tak sempat recover sakit lutut jadi diambil alih oleh Pijan. Untuk makluman Pijan pakai Suunto ms event ni. Apa relevan aku bgtau jam apa dia pakai pun aku tak tau. Pelepasan pd masa yang sama untuk aku, Pijan dan Rizal. Rizal pada asalnya janji nak pacing dengan Pijan, slow-slow katanya. Tapi disampuk makhluk halus mungkin disebabkan subuh tak kushyuk nak cepat ke starting line, lepas 50 meter Rizal terus menghilang. Aku tak nampak dia sehingga lah lepas finishing line.
Laluan bermula di depan stadium Bukit Jalil dan mengelilingi tepi stadium dan seterusnya ke kawasan perumahan. Runners melintas jalan utama untuk ke kawasan perumahan tersebut tapi kawalan trafik dari marshall dan volunteer amat baik.
Kemudian jalan agak gelap dan mendaki sedikit bukit. Seterusnya berlari menentang laluan arah menuju Bukit Jalil Park. Kawasan agak selamat disebabkan ada kon sepanjang jalan. Cuma menjadi tak selamat bila ada runners yang tak nak ikut peraturan untuk lari di sebelah dalam kon. Kang kene langgar dengan kereta baru hang tau. Dah la cuaca tak cerah lagi.
Laluan seperti biasa menyusuri taman-taman perumahan. Disebabkan bentuk muka bumi yang rolling hills dan aku umpama lori 8 tan yang pakai enjin diesel jadi pace 7 min aje aku cuba kekalkan. Tu pun semput. Nak cuba lari non stop utk 5km pertama memang tak larat. Kemudian ada long strech ke arah Jalan Klang Lama yang naik bukit jadi cuba la maintain pace tapi apakan daya terpaksa berjalan sebelum u-turn.
Lepas u turn tu aku dah excited sebab Garmin tunjukkan ada dalam 1 km lagi sebelum finishing. Sempat juga menaikkan semangat orang yang kebanyakannya dan mula berjalan ke finishing.
Naikkan semangat diorg ni bukan apa secara automatiknya aku pun xleh jalan. xkan aku motivate diorg jalan tapi aku sendiri tak berlari.




Dalam hati bila dah last corner kat finishing ni  "ada can dapat PB ni" jadi aku cuba la pecut. Pecut pun tak pecut sangat la sebab badan aje gaya macam pecut tapi kelajuan tahap tu gak.
Akhirnya sampai juga ke garisan penamat dalam masa 1 jam 12 minit . Tak PB pun... tapi event ni pun over distance. jadi peduli hape.


Aku mula-mula agak skeptik dengan event ni sebab awal2 dah bgtau xsediakan luggage area. Kat race guide pun nampak surau xdisediakan. Kene solat kat surat depan LRT Bukit Jalil. Bila sampai sana rupanya sangkaan aku salah. Surau disediakan kat tapak event, luggage area pun ada. Post event pun menarik. Dapat beg dengan roti, pisang dan air. Ada juga kupon untuk aiskrim dan air kotak. Ada persembahan atas pentas tapi aku tak amik port sangat sebab dah penat masa tu.
Kawalan trafik pun aku puji dan marshall ada kat setiap simpang yang merbahaya. Water station pun cukup air siap ada 100 Plus untuk ketiga-tiga water station untuk 10km.
Kesimpulannya walaupun ni program kali pertama mereka aku rasakan mereka jalankan yang terbaik. Route ni pun mmg marvelous sebab nama pun Bukit Jalil jadi konfem berbukit-bukit.
Terima kasih dan jumpa lagi tahun depan.




No comments: