29.4.15

Betul atau Salah?

Sejak dua tahun kebelakangan ni aku lihat sukan berbasikal, berlari semakin berkembang. Ada yang dari hobi biasa dah menjadi serius. Dari bersukan untuk kesihatan sudah mula bersukan untuk menentukan kekuatan.
Bila ramai yang mula mengikuti sukan ni, makin bertambah la event2 basikal dan larian dari setiap pelusuk tempat. Ada juga yang kitar semula laluan yang sama oleh penganjur yang berbeza.
Kononnya nak menggalakkan gaya hidup sihat tapi sebenarnya bermotifkan keuntungan.
Peserta pula tanpa usul periksa main daftar aje semua event yang dijumpa tanpa fikir baik buruknya. Ada yang mempertikaikan duit diorg jadi suka hati lah nak masuk event apa tapi apa salahnya menjadi selektif.
Pilih dengan tepat. 
Analisa baik buruk kelebihan kekurangan sesuatu event yang akan berjalan.
Jika kene dengan selera terus daftar.
Rasa tak selesa kita lepaskan diam dan bagi orang lain masuk.
Bila dah daftar kaji la sket benda apa yang dah masuk tu. 
Jangan main bedal aje. 
Apa salahnya spend sedikit masa untuk buat kajian ringkas.
Tak salah dan tak hilangkan rasa "adventure"  event yang bakal kita sertai tu.
Benda macam ni boleh mengelakkan mulut2 bercakap di kemudian hari. Bila habis event barulah ada yang komplen inilah itulah sanalah sinilah.
Pok pek pok pek.. Pastu selang sebulan buat balik ikut perangai sama, daftar tanpa usul periksa.
Berubahlah. Ini masa untuk tunjukkan kuasa pengguna.
Elakkan "herd mentality".

p.s.  : tulisan ini merujuk kepada situasi sekarang di mana pengayuh dan pelari main register aje event ikut suka. Orang kaya agaknya.

3 comments:

Anonymous said...

betul tu bro...kebanyakkn rider la ni main sesah je daftar sesuatu event@jamboree...bila mana event tu buat sepoi sikit, mula la bising...tu sbbnya penganjur skrg ni berani buat event walaupun baru dlm bidang basikal..kejayaan atau kegagalan event tu belakang kira...sbbnya penganjur skrg tau akan sambutan yg menggalakkn dr rider2 ni...paling koman pun, 500 penyertaan dah tentu...tengok la skrg ni, bila event tu gagal dan kebanyakkan kata nak boikot, tp bila event tu diadakan lg pd tahun hadapannya..tetap mendapat sambutan....mmmmmmmmmmmmmmmm

fstellar said...

Agaknya. *echoing your last word.

p/s: Lama x singgah so sibuk nak mengecho-echo :P

No Surprises said...

hello fstellar!
lama tak jumpa