27.8.15

Halal Funride + Semenyih MTB Challenge

Ni merupakan double story. Tulis banyak-banyak pun bukan ada yang baca. Halal Funride. Konsep pun funride jadi buat ape nak laju-laju. Dulu aku pun sibuk nak laju-laju dalam funride tapi sekarang dah insaf. Nak laju baik masuk jamboree atau yang sewaktu dengannya. Time funride ni la masa untuk enjoy. 
Disebabkan goodies bag untuk semua yang register bawah STC aku pegang so hari kejadian aku datang awal. Cari parking yang just nice dekat dgn starting point. So lepak tunggu jap lain-lain datang untuk pass plat atau goodies bag. Nak beratur awal-awal bawah gantry pun aku malas sebab funride aje. So paling penting adalah ada gambar kat funride ni. Macam bukti kehadiran sebenarnya. Haha.



Kayuhan tak panjang dalam 28km je telah direvise oleh organizer di saat akhir atas sebab keselamatan. Aku tak kisah pun sebab dah biasa dengan jalan kat Putrajaya.
Flag off awal dari yang dirancangkan 8.30. Dalam 8.18 macam tu dah lepas. So kayuh je la. Mula-mula kayuh gelak-gelak ramai. Tak lama lepas tu semua duk pecut. Aku kat belakang je la.Nak laju pun tak larat. Dalam 12km camtu ada berhenti kejap bagi refill air dan rapatkan balik kelompok depan dan belakang. Kemudian sambung balik lepas 5 minit. Ada gak laluan chicken loop untuk sesiapa yang tak larat. Total chicken loop dalam 16km kot. 



Sampai finishing kat depan masjid sultan mizan. Macam-macam ada kat situ. Kudapan dan air-air dari penaja. Berebut la orang beratur nak minum kopi o Starbucks dll . Cuma etika diorg ni takde la. Dah la tak beratur, pastu sibuk pass botol air basikal yang gedabak tu kat barista. Sedangkan cawan kecil dah disediakan nak minum. Macam jakun pun ada. Aku pun minum gak tapi amik cawan kecil je sebab beringat orang lain pun nak minum.
Part yang kelakar dalam event ni adalah event funride pun ramai nak chicken loop. Bukan chicken loop sebab tak larat atau injured tapi nak pecut ke depan. Nak pecut mecut masuk la race, ni funride buat la kelajuan biasa-biasa je.




Lucky draw dia amat banyak malangnya geng aku hanya dapat hamper je. Medal pun besar dah macam level jamboree. Keseluruhan puas hati la cuma disebabkan peserta agak ramai dalam 3k jadi sementara menunggu lucky draw tu agak panas sket. Terpaksa la cari skill yang ada untuk dapat berteduh.
Dalam pukul 12 tu dah clear semua sebab aku rasa nak memudahkan orang datang solat zuhur maklumlah sesak kawasan depan masjid tu masa event.


Ahad tu pulak aku jadi marshall untuk Semenyih MTB Challenge. Event ni memang aku tak register. STC yang lain ada masuk. So bila MKA call Sabtu petang ajak jadi marshall sebab tak cukup orang aku layankan aje. Ni kira pengalaman pertama. Route ni pun aku tak familiar. Tapi belasah je la. Event ni lepas berlangsung panas gak ada macam-macam komen tapi aku yang tak involve dari awal untuk event ni tak nak komen apa-apa. Aku pun dijemput pada last minit aje. So aku layan je la. 



Its a good exprience. Kene berpanas, jaga trafik, kene maki kene marah, orang komplen dan lain-lain. Hadap aje la. Rider tengah penat memang mulut ada bising so nak lawan-lawan pun tak guna layan je. Port yang aku jaga tu turun bukit so syok gak la tgk ragam rider turun bukit. Ada yang laju ada yang tak laju ada yang super tak laju dan ada gak yang super duper tak laju. 

Lepas habis jaga tempat aku, tolong jap kemas-kemas sket kat CP2 sebelum tunggu kat area offroad 3km sebelum finishing. Sebenarnya malam sebelum tu aku tido 2 jam je. Tak leh tido, kene plak jaga bawah panas kepala pening tapi aku layankan aje. Lama-lama tu ok la. Tapi aku tak lepak lama. Dalam pkl 1 aku balik sebab tak tahan ngantuk. Nak tido sampai lebam.


InsyaAllah jika di masa akan datang ada yang memerlukan bantuan sebegini lagi memang aku nak tolong. Saya timba pengalaman.

No comments: