20.9.17

IJM Duo Highway Challenge 2017 NPE :Larian Basyah

Event ni merupakan 2nd part of IJM Duo Highway Challenge di mana yang first buat di Besraya. Seperti aku bgtau sebelum ni, event ni aku register kombo sebab lebih jimat. yang di NPE jarak adalah Half Marathon. Last event yang ada kat NPE ni aku rasa adalah Adidas King of the Road dalam jarak 16 atau 18 km aku rasa.
Racekit Collection dibuat juga di Sunway Velocity. Tq kepada Barb dan Yeop bantu amikkan racekit. Event ni flagoff awal jam 5.30 propably sebab di ttp highway yang ramai pengguna so kene buka semula awal sket. Pagi tu aku dah rancang nak bangun awal gerak awal sebab aku dari Seremban 2. Siap sanggup tak tgk game MU sebab takut tak cukup tido.Skali bleh terlewat bangun tapi still sempat nak nak sampai sebelum flag off. Bawa kete pun laju nak ke Sunway. Syukur Tedd dah share awal2 location parking so aku terus masuk park sana dan ada ample time dalam 20 minit lagi sebelum race start.



Sebelum flagoff ada la senamrobik sket tapi aku tak amik port pun. Masa nak flag off delay 5 minit sebab power shortage. Takde countdown apa terus bunyi airhorn je. Nasib baik ada sesiapa pass kat MC hailer so ada la bunyi sket pastu.
Route laluan ni sebenarnya simple aje. Dari Sunway terus je ke area Kuchai Lama sebelum U turn balik menghala ke Sunway. All the way laluan adalah ditutup dari kenderaan. So syok gak la lari sebab dapat 3 lane all to yourself. Yang tak syok time lari adalah turun naik flyover. Eh part turun flyover ok, naik tu yang lemah. 
Disebabkan event ni mula jam 5.30 pagi most runners muslim solat subuh kat Tol pertama yang diorang jumpa sebab ada mini RnR yang ada surau dan Tol Pantai Dalam (tepi jalan je sebelah water station). Aku sendiri solat kat 1st water station sebab masa tu nampak tak sesak sangat. 
Time flag off aku lari dengan Tedd je, yang lain macam Azran, Yeop, Barb dan Ashabul aku xnampak kat mana tapi aku yakin dah kat depan aku. Kat WS 1 aku nampak Azran potong aku time nak pakai stokin. Dalam hati terus aku kata " arh tak yah ikut la bukan dapat kejar pun". So laluan terus je hingga u-turn. Time tu nampak la Azran dalam 1 km ahead dan Yeop dalam less than that tapi masih depan aku.
Menuju halfway sebelum u-turn dan mula gerimis sket dan all they way after u turn agak lebat terutama bila lalu area Kampung Medan. Syukur pada awal tu aku dah siap2 boh hp dan kunci kete dalam plastik sebab bleh tahan kuyup gak la.
Mula2 aku ok je lari bawah hujan walaupun aku nampak ramai yang cuba berlari di kawasan yang xde air hujan bwh flyover tapi bila mengenangkan potensi nak krem tinggi kalau sejuk2 ni aku pun ikut sama. Dah la gel apa semua aku tak bawak.




Part paling tak best adalah menuju finishing di mana kau lalu underpass dan terusnya ada elevation ke finish line. Nak koyak betis aku rasa. Finish timing aku tak  membanggakan langsung di mana masih tak PB dan tak potong pun timing kat MHWH Night Run. Finish dalam 2.39.59. Timing beza sket dengan official time dalam 5 minit sebab tak campur aku pause jam time berenti solat.



Aku tak tunggu lama lepas habis sebab kene masuk ofis pkl 10. Ya aku masuk keje hari ahad. Gigih betul aku bekerja. Lepas amik medal, baju, dua cawan milo dan roti krim terus balik. 
Penangan lari bawah hujan- minggu pertama lepas event aku demam dan dah masuk minggu kedua sakit tekak.
Padan muka.


kredit gambar adalah daripada kwn2 yang berlari sama dan official photographer

No comments: