12.12.18

Fenix 2 IS/WAS Dead


4 tahun lepas aku decide untuk switch dari menggunakan apps dari handphone ke sportswatch Garmin Fenix 2. It has served me well, tak pernah rosak. hanya 2 kali tukar tali jam sebab putus. Pernah banyak kali terjatuh basikal tanpa calar dan pernah sekali jatuh basikal so hard jam bercalar dan di tepi jam ada kesan bengkok. Walaupun begitu Fenix 2 still function dengan baik.
Bulan lepas masa outstation di Melaka, jam tersebut suddenly rosak. Activity yang aku saved terus hilang dan sentiasa memberikan alert low memory. Kawan aku, MKA ada bagi sedikit tips untuk cuba perbaiki masalah jadi beberapa hari selepas tu aku mencuba dan jam ok.

Problem is selepas sync activity dan cuba delete activity tu jam tu hang dan akhirnya mati. Rasa lost kejap sebab dah pakai jam tu lama dan tak pernah ada masalah. Mungkin juga masa pun dah time untuk dia meninggal.
In order untuk cuba revive kembali Fenix 2, aku hantar jam ke Aeco Technologies di Taman Maluri, feedback yang aku dapat adalah tak boleh repair di sini dan perlu hantar ke Taiwan dengan kos RM520. Aku tolak since rasa kos tu agak mahal. 
Only on last monday aku ada masa untuk ambil kembali jam tu. MKA willing untuk bantu tengok samada di boleh revive jam tu. To my surprise masa pass kepada dia jam tu hidup kembali cuma mati balik sebab bateri low. Malam tu dia try dan to my surprise again jam tu hidup dan boleh digunakan.




The issue is mungkin aku tersalah betulkan jam tu masa MKA bagi tips sebelum tu mengakibatkan jam tu mungkin hang dan terus mati. After a few test run, ride oleh MKA untuk check GPS, accuracy, altimeter dan barometer. Setakat ni adalah ok . So aku look forward untuk mencuba a few run and ride dengan Fenix 2 yang dah hidup kembali ni. I am very happy dan TQ very much MKA for your help and expertise!


If any of u have the same/ less problem bleh refer kawan aku MKA. Kot-kot yang mati boleh hidup semula.

No comments: