30.5.20

Goodbye Project Rigid


Few years back I was so into Duathlon that i converted my bike from normal fork to rigid fork. It made my bike lighter and more competitive to fight with other road bikes as most duathlete are using road bikes.

Disebabkan itu aku jarang- jarang kayuh offroad disebabkan dgn rigid fork ni kau kene spend so much effort during downhill reading race lines dan mengelakkan alur air. Badan pun sakit- sakit akibat hentakkan offroad.

Tire pressure kene perfect Untuk memastikan tak terlalu banyak bounce. Pam tayar keras sangat memang melompat basikal masa downhill. Pam lembik plak menyebabkan kau lose traction bila climbing.

So finally this year aku decide nak kembali semula pakai normal fork, actually since last to year nak pakai tapi kekangan bajet dan mencari fork warna putih menjadi sebab aku tunggu.

Akhirnya awal tahun hari tu ada kawan offer beli fork dia sebab MTB dia dah pasang rigid fork. Since its very cheap aku terus angkat. Harga dirahsiakan sebab tak masuk akal kemurahannya.

Aku tak tukar terus, dan msh guna rigid fork masa kayuh touring ke Ayer Molek. Kemudian tiba arahan PKP menyebabkan memang tak kayuh sebab kene duduk rumah.

Bila PKPB menyusul dan mula boleh berkayuh, aku terus pasang balik dan masuk trail. Buat masa ni lalu trail pendek-pendek dulu nak menyesuaikan dgn fork dan fitness pun dah teruk sgt. Mungkin lepas ni boleh increase distance.

The fork does is job very well. Cuma yang buat aku feel sket adalah mudahnya sekarang bila downhill. Tak perlu nak slow down main brake tak perlu sangat jaga line dan most of the time boleh langgar je mana laluan with full speed.

Yang paling penting bahu pun tak sakit- sakit bila habis kayuh.


No comments: