28.11.21

TERRA Trail Putrajaya

A new community project by Putrajaya Holding which aku rasa collaborate dgn developer sebelah tempat ni yang tgh naik bangunan.  Nama building tu pun ada bunyi Terra gak.

Route ni bagi aku paling basic dan paling sesuai dengan orang yang dalam kategori newbies dalam basikal atau pun nak cuba trail run. Untuk orang yang tak tau di mana lokasi TERRA Trail ni, ia betul2 belakang construction bangunan di Ayer @ 8. Pintu masuk adalah melalui jalan tepi tasik yang bersetentang dengan Masjid Besi. Ada penanda diletakkan pada pokok tu sebagai tanda laluan masuk.


Last week aku cuba 1 loop trail run kat sini. 1 loop 1.43km kalau ikut  yang aku pakai. Bermula dari pintu masuk terus ke simpang kiri. Just folo penanda yang disediakan dan ikut aja tali merah putih yang dah ada tu. InsyaAllah boleh masuk dan keluar tak sesat . Loop ni betul2 tepi jalan dan dalam trail tu kau boleh nampak betapa dekatnya kau dengan jalan.


Route ni amat mudah dan bagi aku sesuai utk newbies dalam basikal. Boleh guna MTB, cyclocross dan gravel bike. Folding dan Road bike aku rasa kurang sesuai sebab time aku masuk laluan agak lecak berikutan hujan. Since loop ni penuh simpang siur kiri kanan aku rasa nak maneuver dengan tayar yang takde bunga amat leceh dan pasti agak licin. Tapi kalau nak balun gak dipersilakan. 


Sepanjang laluan hanya minimum elevation with 1 drop pendek dan tak curam. Rock Garden xde dan ada certain tempat aje ada akar kayu nak melintas. Switchback tajam pun takde sangat walaupun kene maneuver kiri kanan tak susah nak setelkan. Tak susah dan boleh ride dari awal hingga habis 1 loop dan tak perlu turun basikal.


Jika nak trail run pula, bagi aku pun amat mudah cuma agak licin jika lecak.  Time nak belok tu kene betul2 la, kalau pakai kasut running biasa aku rasa licin. 


TERRA Trail ni sesuai sangat jika rasakan route Putrajaya Challenge Park tu amat mencabar. Benda yang kene tahan dalam ni trail ni adalah nyamuk je. Dia punya hinggap fuhhh memang kenyang la kalau kau pakai seluar pendek.


Semua yang duduk di Putrajaya patut try trail ni terutama yang baru nak berjinak-jinak dengan offroad basikal atau berlari. Tq to all volunteers yang bangunkan tempat ni. Ada la tempat nak belajar main offroad.


 

No comments: