1.6.11

Hari Pertama di HTJ,Seremban

Perkara yang aku tengok ni:
1. Bayi lahir tak cukup bulan saiz sebesar tapak tangan. Selama ni tengok dari tv aje. Memang kecik baby tu,macam kucing baru lahir.
2. Patient yang dibuat colonoscopy & OGDS. Nama lagi mudah, masuk kamera ikut dubur dengan tekak. Key of this process is the patient to be sedated.
3. Budak demam panas terlalu tinggi hingga menggigil dan kena sawan tarik. Mintak2 la anak aku dijauhkan dari masalah macam ni.
4. Jantung sorang pakcik ni terhenti 1 jam dan akhirnya berdenyut semula. Ini atas hasil usaha Dr, staff nurse dan MA yg tak putus asa. Siap guna Defibrilator lagi 3 kali. Baru aku tau kat tv tu tipu. Pakai defibrilator tu xde la badan sampai terangkat ke atas bila kene letrik. Kau boleh bygkan buat CPR 1 jam. Memang penat. Bila aku tny yg lebih 4 minit otak xdpt oksigen boleh berlaku kecacatan otak, diorg jawab "Ya betul,tapi yg penting patient selamat". Aku bila tengok pakcik tu ingatkan dah takde harapan. Rupa2nya umur dia masih panjang.

Seriously memang tujuan aku nak join kajian di hospital ni sbb dapat tengok benda-benda macam ni. Bukan senang kau nak keluar masuk dari wad tanpa disoal sesiapa. Tapi aku tak sangka dapat lihat orang hampir mati depan mata aku sendiri.

2 comments:

cik osh said...

huhuhuhu...how i wish i could have this kind of opportunity as well...

seriously...

TANPANAMA said...

alaa..ruginye x dpt join...memang nakk sangatt join.tp apekan daya malang tak berbau